FIA wil herhaling VT2 Japan voorkomen en wijzigt bandenreglement Formule 1
Formule 1

FIA wil herhaling VT2 Japan voorkomen en wijzigt bandenreglement

FIA wil herhaling VT2 Japan voorkomen en wijzigt bandenreglement

De Formule 1 past de regelgeving omtrent regenbanden en valse starts aan, meldt onder andere de Nederlandse tak van Motorsport.com. Na een valse start van Lando Norris in Saoedi-Arabië, heeft de FIA besloten de regels voor te vroeg bewegen aan te passen. De coureur van McLaren bewoog heel even voordat de lampen gedoofd werden, maar werd er niet voor gestraft omdat de transponder het niet zou hebben aangetoond.

De bewoording van het desbetreffende artikel in het reglement is nu aangepast. Waar er eerder gesproken werd over incorrecte startposities, worden er nu enkel valse starts genoemd. De mogelijke straffen blijven wel hetzelfde: een tijdstraf van vijf seconden, tien seconden of een drive-through penalty. Waar eerder de transponder doorslaggevend was bij het vaststellen van een mogelijke straf voor een valse start, is dit nu niet meer het geval. Nu wordt er gesproken over beweging voor de lampen doven, ongeacht de manier waarop het is waargenomen.

Ook regelwijziging voor gebruik banden vrije trainingen

Meerdere coureurs wilden ook graag een regelwijziging wat betreft het gebruik van regenbanden tijdens vrije trainingen. Op Suzuka kozen veel coureurs ervoor om tijdens de tweede vrije training binnen te blijven om zo een setje banden te kunnen sparen voor de rest van het raceweekend. Voor de fans betekende dit dus weinig actie op de baan, want meerdere teams wilden dit risico niet nemen. Het reglement kent elk team nu vijf intermediates en drie regenbanden per Grand Prix-weekend toe, maar dat ging ten koste van het zogenaamde gratis setje banden op vrijdagen met veel regen.

Het artikel in kwestie is inmiddels voorzien van een extra kopje, 30.5g. Hierin valt te lezen dat wanneer er een of meerdere vrije trainingen nat verklaard worden, er een van de vijf sets intermediates elektronisch terug moet worden gegeven. Het is dan wel zaak om dat binnen twee uur na de derde vrije training te doen. Hoofdengineer van Pirelli Simone Berra suggereerde dit al eens en nu lijkt het er op dat de FIA heeft ingestemd met het voorstel.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws