Liep Verstappen nu wel of geen vloerschade op in Miami? 'Het ging om best veel schade' Formule 1
Formule 1

Liep Verstappen nu wel of geen vloerschade op in Miami? 'Het ging om best veel schade'

Liep Verstappen nu wel of geen vloerschade op in Miami? 'Het ging om best veel schade'

Max Verstappen was na afloop van de race in de Amerikaanse stad Miami wat in verwarring gebracht of hij nu wel of niet schade had opgelopen bij zijn ontmoeting met een paaltje. De Nederlander dacht zelf dat hij geen schade had overgehouden nadat hij in ronde 21 van de race tegen een veiligheidspaaltje was aangereden. Red Bull-teambaas Christian Horner legde echter gelijk uit dat er wel degelijk een gat in de vloer van Verstappen zat.

Verstappen werd voor het eerst in lange tijd op de baan verslagen tijdens het Amerikaanse Grand Prix-weekend, en wel door Lando Norris. Het was de allereerste overwinning voor de McLaren-coureur, en Verstappen gunde het daarom zijn vriend van harte. Norris leek aan het einde van de race zelfs een maatje te groot voor Verstappen, die de Brit op racetempo niet bij leek te kunnen houden. Het was een opvallend verschijnsel, omdat het meestal de Nederlander is die met overmacht naar de overwinning rijdt. Er gingen daardoor al gauw geruchten rond dat er misschien meer aan de hand was met de RB20, zeker omdat Verstappen tijdens de race nog tegen een paaltje was aangereden.

Verstappen ontkende echter vlak na de race nog dat hij schade had opgelopen tijdens zijn aanrijding met het paaltje. 'Ik vond dat paaltje daar niet mooi, dus dat heb ik maar weggehaald. Daarmee heb ik ook meteen de kracht van onze voorvleugel getest. Het was een goede crashtest, maar verder had ik geen schade', verklaarde Verstappen tijdens de persconferentie na de Grand Prix van Miami nog. 'Het paaltje was in ieder geval weg, waardoor het voor iedereen opgelost was.'

Verstappen had wel degelijk schade opgelopen

Verstappens opmerking tijdens de persconferentie stond haaks op wat zijn teambaas Horner tegen de internationale media verkondigde. 'We hadden het hele weekend geen geweldige balans in de auto, maar rond ronde twintig heeft Max dat plastic paaltje in bocht vijftien geraakt. Dat moment heeft behoorlijke schade aan de onderkant van zijn vloer opgeleverd. We moeten nog uitzoeken hoeveel het ons precies heeft gekost, maar het ging om best veel schade.' Horner legde daarbij ook uit hoe groot het gat in de bolide van Verstappen was. 'Het was een aanzienlijk stuk aan de linker achterkant van de vloer. Daar miste een deel en bovendien was de vloer nogal aan het flexen. Het heeft zeker niet geholpen', aldus Horner.

Tijdens de persconferentie werd Verstappen nog gevraagd naar de opmerkingen van Horner over de schade aan zijn RB20, waarop de Nederlander antwoordde dat hij zelf niets gemerkt had betreffende eventuele schade. 'Ik voelde niets anders, dus ik weet het niet', aldus de drievoudig wereldkampioen. 'Misschien was er al iets beschadigd vanaf het begin, maar niet dat ik weet. Ik raakte dat ding en daarna bleef mijn snelheid ongeveer hetzelfde, dus ik heb geen idee of er al iets beschadigd was.'

In het officiële persbericht van Red Bull over de race, gepubliceerd een paar uur na de persconferentie, heeft Verstappen zijn uitspraak iets aangepast, nadat de wereldkampioen was geïnformeerd over de opgelopen schade aan zijn RB20-bolide. 'Toen we de auto weer bij de pitbox hadden, kwamen we erachter dat de vloer beschadigd was. Er zat een gat in de vloer en dat zou kunnen komen door het raken van dat paaltje', aldus Verstappen.

Verstappen worstelde hele weekend met RB20

Hoewel er dus wat verwarring was bij Verstappen of hij nu wel of niet schade had opgelopen door zijn ontmoeting met het paaltje, was het voor hem wel duidelijk dat de RB20 niet optimaal presteerde tijdens het weekend op de Miami International Autodrome. 'Ik heb me het hele weekend niet heel comfortabel gevoeld met de afstelling. Op mediums ging het nog wel, maar op de harde band was het een drama', vertelde Verstappen. 'We hadden weinig grip en geen goede balans in langzame bochten. Ik kon niet echt op de achterkant vertrouwen en in snelle bochten had ik veel onderstuur. Met die twee problemen kun je niet echt een goede balans vinden, omdat je eigenlijk twee verschillende dingen wilt bereiken. Ik moest het doen met de grip die ik had en dat was niet veel.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws